lunes, 3 de marzo de 2014

The Camber in the Railway - Pendular Trains - Trenes pendulares



Currently there exist a type of train called “pendular trains”, as is the case of the Pendular Talgo and the Pendolino. This trains are specials and the previous formulae for the camber do not apply. 

When a train enters a curve at a speed higher than the one corresponding to a non-compensated acceleration of 0,65 m/s2, the people inside the vehicle experiment the effect of the centrifugal force, being displaced outwards. 

A pendular train, however, is tilted towards the interior of the curve at an angle that exceeds the tilted plane of the camber, which counteracts the non-compensated acceleration excess and allows the train to pass the curves at higher speeds than common trains.






There exist pendular or passive trains, which are tilted by the inertia of the curve as a pendule does, and also “swingers” or active, which are equipped with automatic devices to tilt the train.





Sistema basculante (Pendolino)

A pendular train of type “D” of Renfe (the one which compensates more acceleration: 1,8 m/s²) can pass a curve of 300m radius and camber of 160 mm at 103 km/h

V= 5.92 * SQR( R ).

Without swinging, this speed would cause a non-compensated acceleration of 2,45 ms².

These trains circulate with the same comfort as a type N at 78 km/h and anc=0,65 m/s².

V=4,48 * SQR( R ).



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TRENES PENDULARES
Actualmente en el mundo circulan los llamados trenes pendulares como es el caso del "Talgo pendular" y el "Pendolino" , estos trenes son especiales y las fórmulas anteriores no se les aplica.


Cuando un tren toma una curva a mayor velocidad que la que correspondería para una aceleración sin compensar de 0,65 m/s2, las personas en su interior, experimentan el efecto de la fuerza centrífuga, tendiendo a desplazarse hacia el exterior. 

Un tren pendular se inclina hacia el interior de la curva un ángulo que supera el plano inclinado del peralte , lo que contrarresta ese exceso de aceleración sin compensar y le permite tomar las curvas a mayor velocidad que los trenes normales.



Existen los trenes pendulares o pasivos, que se inclinan por la inercia de la curva como se inclina un péndulo, y los basculantes o activos, que disponen de mecanismos automáticos que inclinan el tren.



Sistema basculante (Pendolino)

       

Así, un tren Tipo D de Renfe (el que más compensa: 1,8 m/s²) puede pasar una curva de 300 m de radio (con peralte de 160 mm) a 103 km/h

V= 5.92 * Raiz( R ).

Sin basculación provocaría una aceleración lateral no compensada de 2,45 ms².

Y estos trenes circulan con el mismo confort que un Tipo N a 78 km/h y anc=0,65 m/s².

V=4,48 * Raiz( R ).

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